Dag 1

Frukost: 70gr bacon, ett stekt ägg, 80gr keso, kaffe m grädde.
Mellanmål/Lunch: Äggmjölk.
Middag: Korvstroganoff på grädde m broccolibuketter.

Frukosten har jag redan ätit, lunch och middag ligger i planeringsstadiet men jag tror dagen kommer se ut såhär. Vilket känns väldigt bra. Käkade frukost för en halvtimme sen och blev mätt och nöjd. Får se hur mycket mjölkprodukter jag kan äta. Jag vet att många inte tål att äta mycket mat som innehåller grädde, creme fraische osv när de äter LCHF men jag hoppas jag inte tillhör en av dem. Det är ganska restriktivt som det är, utan mjölkprodukter blir det lätt tråkigt (om man inte är väldigt påhittig).

Jag skulle förresten vilja slå hål på en envis myt angående LCHF;

Det är en osund diet där man bara äter kött och fett.

Eftersom jag ser LCHF mer som en riktlinje än en strikt diet svarar jag såklart bara för mig själv, men inom LCHF finns ett stort spann. Vissa är väldigt strikta och äter inga kolhydrater alls medan vissa faktiskt äter rotsaker och frukt, om än oftast i ganska liten skala. Eftersom jag ätit såhär tidigare kan jag på fullt allvar svara att jag aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gör när jag äter enligt LCHF. Inte ens när jag var vegetarian. Jag har alltid varit dålig på att äta grönt. Inte för att jag inte tycker om det men för att jag är en riktig latmask. Men eftersom man inte har tillbehör såsom potatis, pasta och ris till måltiderna så äter jag broccoli, blomkål eller någon annan ovanjordsgrönsak som tillbehör istället.
I och med att jag både orkar mer, sover bättre och är piggare betyder det också att jag rör på mig mer. Dessutom äter jag mindre portioner eftersom jag blir mätt av mindre mat.

Låter det osunt?

Kommentarer

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0