Dag 6

Lunch: Fläskytterfilé m sky/gräddsås, broccoli, avokado.
Mellanmål: Kaffe m äggmjölk.
Middag: Några fläskbitar från lunchen, smör/gräddkokt spenat.

Sen man var liten har man blivit lärd att middagen är dagens viktigaste mål, vilket är helt ologiskt. Mitt på dagen kräver kroppen mer energi. Äter man en stabbig middag hinner kroppen inte förbränna maten innan man går och lägger sig. Det säger sig självt egentligen, men människan är ju ett vanedjur så det är svårt att bryta invanda mönster.

Vissa har lättare för att bryta mönster än andra. Ända sen jag var liten har jag trott mig vara något av en "fri själ som omfamnar förändring och blir orolig och uttråkad om det inte händer något". Vissa tendenser av detta finns fortfarande kvar, jag längtar alltid bort. Lever aldrig i nuet utan blickar framåt och vill ha förändring. Det jag däremot kommit till insikt med senaste tiden är att jag inte alls mår bra av det. Jag mår bra av trygghet, rutiner och en fast tillvaro. Jag måste försöka leva i nuet istället för att alltid längta efter något annat.

Det gäller självklart mina försök till viktnedgång också. Jag tror att en del av mina misslyckade försök tidigare beror på att jag blir rastlös. Nu ska jag försöka ta det dag för dag. Det är bra att ha någon slags målbild i framtiden, men jag tror att det är ännu viktigare att inte stressa fram resultat.

Det blir mycket amatörpsykologi och funderingar i den här bloggen, men för mig är det viktigt. Jag behöver få saker på pränt. Inte för andras skull utan för min egen. Jag tror att det är lättare att ändra sitt beteende om man själv lyckats inse vad man gör fel. Inte bara i enstaka situationer utan på det stora hela. Det kommer säkert komma funderingar och tankar som motsäger sig själva men det är väl en del av att komma till insikt om hur man själv fungerar.

Kommentarer

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0