Om att ha för bråttom

Jag har alltid för bråttom. Jag vet det.

Sitter alltid och skissar och gissar, gör kurvor i excel och planerar hur framtiden kommer se ut. Gör tabeller över hur mycket jag måste gå ner i vikt för att ligga på nivån jag vill och så vidare.

Pratade med min sambo om hur det kommer bli om jag får jobbet jag ska på intervju på snart, "Det blir ju toppen, då hinner jag gå ner 7 kilo innan jag börjar" hann jag starta innan han avbröt mig. "Men om du bara gått ner 4 till dess kommer du bli sur på dig själv för att det inte blev 3 kilo mer. Ta det i den takt det tar, stressa inte. Det är ju det du alltid gör".

Det är så skönt med någon som kan se ens beteenden och vanor från en utomståendes perspektiv. Ja, jag stressar alltid. Jag vill att det ska gå snabbt och utan svårigheter. POFF så är jag normalviktig.


Det tar inte två månader att gå upp en massa i vikt,
då tar det nog inte två månader att gå ner dem heller.


Jag vet ju med mig att det inte funkar så egentligen, det gör jag. Jag måste försöka sikta lite längre fram, inte bli nedslagen om det inte går "enligt planerna" (för när gör det det?). Jag måste verkligen banka in att jag inte sabbar allt om jag inte följer kurvan. Står vikten stilla en vecka så får den göra det. Det kan bero på att jag ätit för mycket men det kan även bero på helt naturliga hormonella förändringar. Herregud, jag brukar ju gå upp 1-2kg under min PMS. Då är det surt att ställa sig på vågen. Fast jag vet att kilona bara är vatten som försvinner några dagar senare.

Så: Dagens ledord är alltså PERSPEKTIV.

(synonymer perspektiv: djup, djupverkan, avståndsförhållande; panorama; vy; utblick, överblick, horisont, synvinkel, aspekt; framtidsutsikt, framtidsmöjlighet, framtidsvy, prognos)

Kommentarer
Postat av: Fröken glas

Hej!

Jag ville bara skriva en rad, äter själv LCHF och ska precis ta en omstart efter att ha tappat sugen och kolhydratsfrossat..

Känner igen mig i det där att man vill att det ska gå fort!

Lycka till med viktminskningen :)

2009-11-29 @ 22:50:45
URL: http://frokenglastankar.blogg.se/
Postat av: h

Jag tror precis som du, denna gång går det vägen.

2009-11-30 @ 10:35:46

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0