Äggmjölk

Fått frågan vad äggmjölk är för något. Jag använder äggmjölk istället för grädde i kaffet och det funkar alldeles utmärkt (till och med godare än grädde eller mjölk i kaffet). Anledningen till varför jag använder äggmjölk istället för grädde är för att det är mycket mindre kolhydrater.

Ingredienser:

1 ägg + en gula

25-50 g smör
2-3 dl kokande vatten

Gör så här
1) Mixa smör och ägg i matberedare.
2) Häll i kokande vatten i en tunn stråle medan du fortsätter mixa äggen och smöret.


KLART.

Sen kan man ha i en massa olika smaksättningar och grejer, men eftersom jag bara använder det i kaffe så struntar jag i det. Googla om ni är nyfikna på hur man kan göra annars. Går att använda varmt eller kallt. Ska man ha det i kylen är det smart att förvara det i en burk med lock då man måste skaka äggmjölken när den blivit kall eftersom fettet separerar sig. Håller några dagar i kylen.

Kommentarer

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0