Big medicine

Apropå TV, kollade på programmet Big medicine idag. Handlar om feta människor som gör gastric bypasses.

Jag känner till fyra personer som gjort denna operation. Samtliga fick det beviljat av landstinget, vilket i förlängningen betyder skattebetalarna. Tre av dessa personer har inte gått ner nämnvärt. Den ena fick komplikationer och det var inte hennes fel att det s.a.s. sket sig egentligen (att hon sen la på sig ytterligare 20 kg är väl det dock). Den andra gick ner 30 kg på ett år (vilket är rätt lite med tanke på op:en) men har gått upp dessa igen. Den tredje gick ner hiskeligt mycket men är på väg upp igen efter tre år. Den fjärde har precis gjort sin op så jag vet inte hur det kommer gå.

En gastric bypass kostar ca.100,000 spänn. 400,000 kronor har alltså lagts ner bara på dessa fyra kvinnor jag vet om som gjort op:en. Förhoppningsvis lyckas den sistnämnda så successraten blir 25% i alla fall och inte 0.

Det jag tycker är mest sorgligt är att det uppenbarligen finns pengar till operationen men inte till någon uppföljning. En av kvinnorna som det inte gick så bra för köpte hem pizza och tryckte i sig bara veckor efter op:en. Hon käkade en bit, kräktes upp det hon ätit och fortsatte äta. Käkade bearnaisesås direkt ur burken. Doppade fingrarna i dipskålen eftersom chipsen inte riktigt fick plats. Hon fick en genomgång med dietist innan och efter op:en, men ingen uppföljning sen. Är det så konstigt att hon snart är tillbaka på ruta ett?

"Endast kraftigt överviktiga kommer i fråga för en obesitasoperation. Det handlar om dem som minst har ett BMI på 35, oftast över 40. Dessutom måste du ha försökt alla andra typer av behandling så som exempelvis diet, motionsråd, medicinering och psykologhjälp. Du får heller inte lida av någon psykotisk sjukdom eller ha missbruksproblem."

Och hur ska dom kolla det? Det gör dom iaf inte i alla fall. Men menar dom att psykologhjälp och dietister i samband med operationen inte behövs?

Att starta med att personerna får gå till psykolog och dietist tycker jag känns självklart. Och att de sedan får fortsätta efter operationen. Jag blir i det närmsta förbannad på att mina skattepengar används åt operationer som inte har någon långvarig effekt. Det är väl viktigare att få folk att ändra tänk än att förminska deras magsäckar.

Sen vet jag att det finns jättemånga som lyckas också och det är ju bra. Synd bara att det ska behöva gå så långt. Tycker läkare ska rekommendera ett års LCHF-kost till extremt överviktiga istället innan operation ens kommer på tal. Faktiskt. Det tror jag alla skulle tjäna på. Vill man operera sig tidigare har man alltid valet att pröjsa för det själv.

Kommentarer
Postat av: ~Sara~

Ja det vore väl nåt det. Kan nästan slå¨vad om att de flesta inte provat lchf, eller fått rådet att prova. "Det är ju för farligt". Bah!

2010-01-31 @ 13:37:26
URL: http://mabranu.blogspot.com

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0