Budgetostkaka

På allmän begäran ska jag lägga upp lite fler recept (allmän begäran=en förfrågan i det här fallet, höhö). Har man boken "Smörstekt" känner man igen det här receptet. Bara gjort den här en gång men den var riktigt god. I övrigt tycker jag kokboken lämnar mycket att önska. Bra intentioner, men det känns mer som "Matlagning för dummies". Jag vet hur man steker ett ägg, bryner kött och fixar såser. Trodde det skulle vara lite mer "riktiga" recept om ni förstår vad jag menar. När jag ändå är inne på ämnet, är det någon av er som har en bra LCHF-kokbok att tipsa om?

Kommer inte lägga upp jättemycket recept eftersom jag nästan aldrig följer recept. Färsbiffarna jag gjorde idag blev till exempel en "jag tar vad jag har hemma"-variant. Vilket visade sig vara dijonsenap, kryddpeppar, vitpeppar, vitlök, ägg, grädde och fläskfärs. Hör och häpna, men goda blev dom. Hur som helst: Kommer jag över något recept jag verkligen gillar lägger jag upp det, men det kommer nog inte hända så ofta.

Anywho:

Budgetostkaka



Ingredienser:

300 g keso
1 bittermandel
4-5 sötmandlar
2 + 1 dl vispgrädde (1 dl till servering)
2 hela ägg + 2 äggulor

1 msk osaltat smör (till att smörja formen)
2 dl osockrade hallon eller blåbär


Gör så här
Ugn 175°

1. Skålla och mal mandeln (matberedaren funkar utmärkt).
2. Låt keson rinna av i en sil (och skölj ordentligt!).
3. Vispa ägg och 2 dl grädde i en bunke. Tillsätt keso och
mandel. Häll gräddsmeten i en ugnssäker smord form.
4. Grädda i ugnen i ca 60 minuter. Servera med hallon och
vispad grädde.

Kolhydrater: 8 g/portion

(Går även alldeles utmärkt att äta en bit utan tillbehör till kaffet).

Kommentarer
Postat av: Fröken glas

Jag älskar Airams kokböcker!

Och båda Annas "Vägen från 137 kg"

2010-01-10 @ 17:41:12
URL: http://frokenglastankar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag gillar Skaldemans GI-noll kokbok:)Brukar titta i den efter idéer sen göra lite egna varianter:)

2010-01-10 @ 19:50:34

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0