Frågar du så svarar jag:

Karin frågar:
hur vet du hur mkt du ska äta? följer du nån särskild instruktion


Njae, jag har ju vissa riktlinjer jag försöker följa. Att livsmedel jag äter inte ska innehålla mer än 5 kolhydrater per 100 gr till exempel. Dessutom försöker jag i så stor mån jag orkar att beräkna hur mycket protein jag äter om dagarna. Man ska äta minst 1gr protein per kilo där man anser sig vara normalviktig. Så jag ska alltså äta ca 70gr protein/dag.

Igår till exempel åt jag ca 1800 kcal (brukar äta runt 2200 kcal annars) och 76gr protein, fördelningen såg ut såhär:



Oftast blir protein/fettfördelningen lite annorlunda (ligger i normalfall runt 70% fett och 25% protein).
Men jag är inte speciellt strikt. Använder faktiskt inte minmat.net förutom nån enstaka gång om jag undrar över ett livsmedel. Det är ett jättebra verktyg men jag pallar inte. Vill göra det lätt för mig.

I övrigt gäller följande: Jag ska äta när jag är hungrig och sluta äta i tid, jag äter skäliga portioner med tanke på att maten är så energität, jag försöker dricka mycket vatten om dagarna och jag äter nästan aldrig mellanmål.

Ibland gör jag ju också snedsteg, men då är det planerat och jag hamnar på banan igen direkt dagen efter. Så länge jag inte får ångest över att jag ätit något jag inte får och börjar frossa så är det inga problem.

Kommentarer

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0