Frågar du så svarar jag:

Erica hade en liten fråga som jag kände att jag ville ta upp här, kanske fler som undrar?

men jag funderade på en sak.. det känns som att du äter väldigt lite mat, varje dag? äter du inga mellanmål? 2-3 mål om dagen känns väldigt sällan och för lite, med tanke på hur långa dagar du verkar ha? vet att LCHF inte förespråkar frukt, men lite frukt är ju ändå bra för sinnet.. fast du skriver kanske bara ut dina fasta mål varje gång?

Näpp, jag äter inga mellanmål. Optimalt sett skulle jag vilja kunna äta när jag är hungrig och inte på fasta tider, men under vardagarna äter jag frukost kl.7, lunch 11:45 och middag runt kl.18-20. Vilket medför att jag får modifiera frukosten lite för att bli hungrig lagom till lunch. Men min lunch står jag mig gott och väl på till middagen (nästan jämt).

Det kanske ser ut som att jag äter lite? Det har jag inte tänkt på. Tre mål om dagen. Visserligen är portionerna väldigt små om man jämför med hur jag åt tidigare. Men å andra sidan är maten så pass energität så man blir mätt på bra mycket mindre än tidigare (och på ett annat sätt). Plus att jag åt sjukt stora portioner tidigare.

En sak jag kom att tänka på nu är att jag borde lägga in en hel extrarad varje dag där det står "XXgr smör", för jag äter rätt mycket smör. Säkert uppemot en 350gr i veckan. Steker i rejält med smör, "gömmer" smör i omeletter o.s.v. Äter jag för lite fett stannar viktnedgången upp och jag blir hungrigare. Samma sak gäller frukt. Fruktsockret är, precis som vanligt socker, kolhydrater. Som gör att jag binder vatten och blir hungrigare. Det där tyckte jag att jag kände av innan jag började äta LCHF också. Åt jag ett äpple var jag glupande hungrig bara en kvart efter. Så därför äter jag inte frukt.

OBSERVERA att jag tänker smyga in kolhydrater när jag hamnat på en vikt jag trivs med. Då kommer jag lägga till lite långsamma kolhydrater i form av rotsaker och sånt, och kanske en och annan frukt när andan faller på. Men i nuläget trivs inte min kropp med socker alls. Vilket inte gör så mycket för min del, jag äter faktiskt hellre en burk makrill eller en näve saltade mandlar till mellis än en apelsin (de gånger jag ändå äter mellanmål, vilket inte händer så ofta). Jag har alltid varit en "det ska vara riktig mat"-tjej. :-)


Jag var döhet under mina fruktätar-tonår runt 2002 (88 kg).

En annan kul grej jag kommit underfund med under mina senaste månader: HERREGUD vad paprika är sött! Lagade tonfiskgryta häromsistens och tog en paprikastav medan jag skar upp den och mina smaklökar fick sig en chock. Tidigare uppfattade jag t.ex. 90% choklad som otroligt bitter, nu är det verkligen godis. Skumt, hur det funkar.

Ja ja. Låååångt svar. Var lite i skrivartagen. Lika bra att passa på medan jag har ångan oppe.

Kommentarer
Postat av: Mia

Känner igen de dära med paprika och mörka chokladen. Jag kan inte äta 70% choklad längre. Det e som rent socker för min del...minst 85% för att jag ska nöja mig med någon bit.

2010-03-09 @ 22:32:35
URL: http://omingetochlitetill.blogg.se/
Postat av: Mojjan

Jag äter också mer sällan nu efter 10 månader med LCHF. Inte äter jag mellis och såna grejer längre iaf. Nej max 3 mål om dagen håller mig mätt, belåten och på den vikt jag vill ha. :)

2010-03-10 @ 01:49:22
URL: http://mojjanmoisanen.blogspot.com
Postat av: Karin

hur vet du hur mkt du ska äta? följer du nån särskild instruktion

2010-03-10 @ 08:44:23

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0