Lunchrestauranger... suck

Idag hade jag ingen matlåda med mig eftersom jag inte lagade någon riktig mat igår. Brukar bli kycklinglår och coleslaw dom dagar jag inte orkat laga mat eftersom det är så fasligt mycket billigare än att äta lunch ute (kycklinglår 15:-, coleslaw 10:-) men idag slog jag på stort och lunchade ute med en kollega.

Kollade på kvartersmenyn.se och fastnade för smörstekt gös m champinjonsås och skirat smör. Plus i kanten för att de faktiskt använde riktigt smör. Såsen var det inte heller några konstigheter med. Men varför måste dom panera fisken? Nu var det inget tjockt lager panering, dom hade bara slappat på lite mjöl på ena sidan, men ändå. Det finns ingen som helst chans att hitta en lunchrestaurang där jag jobbar som har något som går att LCHF-anpassa. Antingen är det panerat eller så är det socker i maten eller så... ja, ni förstår.

På KiF:s forum (Kolhydrater i Fokus) finns det i runda slängar 10,000 medlemmar. Och det pratas om LCHF lite varstans. På TV, i radio, i tidningar, på stan. Så varför är det så svårt att åtminstone ha ETT alternativ som inte innehåller kolhydrater? GI-alternativ finns det lite här och där, men jag vill ju inte äta couscous eller matvete.

I Stockholm finns det ett lunchhak med LCHF-alternativ. Men jag är inte superpeppad på att behöva ta mig in till Gamla Stan de få dagar jag vill äta ute en vardag.

Och varför säljs inte de här någonstans i min närhet?



Jag måste komma igång med matlagningen igen så jag vet exakt vad jag stoppar i mig. I färdiggrillade kycklinglår som blivit något av en standardnödlösning finns det också mycket skit. Jag ska bara klura ut hur jag gör god mat utan grädde, för det har ju varit något av en bas för i princip allt jag ätit senaste månaderna känns det som.

Ja ja. Det var dagens irritationsmoment. Nu ska jag sluta upp med att vara en gnällpåse och ta en kopp... bubbelvatten (har redan druckit en kopp kaffe för mycket idag).

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej

Har precis samma problem med lunchen. Har man inte haft ork, tid eller möjlighet att laga mat kvällen innan har man ju i princip bara sallad att välja på och jag är inte speciellt förtjust i sallad. för mig är det ett tillbehör.

Tråkigt att behöva utesluta grädden ur matlagningen, men gäller det bara grädden eller ALLA mejeriprodukter? För annars har du ju creme fraiche, keso och ost som alternativ. Om du ska utesluta alla mejeriprodukter är majonäs, olivolja, pesto (finns ju röd, grön, kronärtskocka å säkert änne fler varianter på pesto)och smör det enda jag kan komma på i skrivande stund för att det ska bli lite såsigt.

Lycka till med allt, jag ska följa dina framsteg :).

Mvh

Gabriella



2010-03-31 @ 16:56:24
Postat av: Ellen - ellastankar.blogg.se

Har ocksa det problemet...orkar vanligtvis inte laga mat när jag kommer hem pa kvällen, sa det blir oftast sallader med tillbehör, eller tomater med mozarella och kanske kall kassler eller sa till, som jag tar med till jobbet. Men det blir trakigt i längden. Man kanske borde laga mat hela helgerna och fylla upp frysen?

2010-04-03 @ 19:33:09
URL: http://ellastankar.blogg.se/

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0